101,4 MHz

90,4 MHz Kielce | 100,0 MHz Włoszczowa

dabplus10D

215,072 MHz

Posłuchaj online
Zadzwoń do nas! Telefony antenowe
41 200 20 20 / 41 200 20 00

W godzinę z Kielc do Centralnego Portu Komunikacyjnego

Data publikacji: 19.01.2018 14:38 / Data aktualizacji: 19.01.2018 17:49
Autor: Marlena Płaska / Kategoria: Wiadomości
Komentarze

19.01.2018 Kielce. Konferencja w Urzędzie Marszałkowskim na temat koncepcji połączenia sieci kolejowej województwa świętokrzyskiego z Centralnym Portem Komunikacyjnym dla Rzeczypospolitej Polskiej. Marszałek Adam Jarubas
Fot. Jarosław Kubalski / Radio Kielce

Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego chce skomunikować region z planowanym przez rząd Centralnym Portem Komunikacyjnym. Zgodnie z założeniem, Centralny Port Komunikacyjny ma w ciągu 10 lat powstać w gminie Baranów w województwie mazowieckim.

Zgodnie z założeniem, będzie tam nowe, główne lotnisko krajowe i węzeł kolejowy, łączący port ze wszystkimi regionami. Urząd marszałkowski chce, aby dojazd koleją z Kielc do nowego portu zajmował godzinę. Ma to być możliwe m. in. dzięki budowie nowego, brakującego odcinka linii kolejowej na trasie Tumlin-Wąsosz Konecki - mówi wicemarszałek województwa Jan Maćkowiak.

Odcinek, w zależności od wariantu, miałby długość od 20 do 27 kilometrów. Zbudowanie tego odcinka pomogłoby skrócić podróż z Kielc do Warszawy do godziny i piętnastu minut.
Niezbędnym elementem, który połączyłby świętokrzyskie z Centralnym Portem Komunikacyjnym jest też dalsza elektryfikacja linii kolejowej 25 z Łodzi przez województwo świętokrzyskie.

W połowie tego roku PKP PLK rozpocznie remont 100 kilometrów tej linii, na odcinku Skarżysko-Kamienna-Sandomierz. Jednak dla Łodzi, Kielc i północnych miast województwa świętokrzyskiego ważna jest modernizacja także pozostałych fragmentów tej linii. Dlatego województwa świętokrzyskie i łódzkie będą współpracować - dodaje Jan Maćkowiak.

Wkrótce porozumienie ma zostać sformalizowane. Samorządy wspólnie zlecą opracowanie dokumentacji prac na odcinku od Opoczna do Skarżyska-Kamiennej. Prace przedprojektowe są oszacowane na 2,5 mln zł. Koszty zostałyby podzielone proporcjonalnie pomiędzy oba województwa. Jeśli nie będzie innej możliwości, to urząd marszałkowski jest gotowy opłacić koszty z budżetu samorządu. Niewykluczone, że finansowo mogłaby się zaangażować także spółka PKP PLK, która objęłaby nadzór nad projektowaniem inwestycji.

Pierwsze rozmowy na temat świętokrzyskiego projektu już się odbyły zarówno w Ministerstwie Rozwoju, jak i z PKP PLK. Jan Maćkowiak zapewnia, że są oni zainteresowani projektem. Niezbędna jest jednak szeroka współpraca w celu jego realizacji - mówi marszałek Adam Jarubas. W jego ocenie, same władze samorządu województwa nie poradzą sobie w pełni z tym zadaniem. Dlatego niezbędne jest partnerstwo z samorządami lokalnymi i parlamentarzystami wszystkich opcji. W planach jest spotkanie, na którym urząd marszałkowski przedstawi założenia projektu.

Zaangażowana w działania na rzecz rozwoju kolei w regionie poseł PiS Maria Zuba przyznaje, że projekt elektryfikacji linii nr 25 na trasie Skarżysko-Opoczno to bardzo dobry pomysł, o którym mówiło się już od dawna. Przypomina, że już kilka lat temu samorządowcy ze Stowarzyszenia Ziemia Odrowążów apelowały do marszałka województwa świętokrzyskiego o rozpoczęcie przygotowań do inwestycji.

- Metoda, w której samorządy województw opłacają wykonanie dokumentacji sprawdziła się przy remoncie odcinka Skarżysko-Sandomierz i jest dobra - dodaje poseł Maria Zuba.

- Mówiliśmy panu marszałkowi, żeby otworzył się na potrzeby realizacji tej inwestycji i wyłożył pieniądze na przygotowanie dokumentacji. Kiedy jest dokumentacja, to łatwiej jest szukać partnerów do realizacji inwestycji. Cieszę się, że po latach samorząd województwa świętokrzyskiego, który jako jedyny nie chciał rozmawiać na temat tego zadania, przystępuje do tej inwestycji. Lepiej późno niż wcale - dodała Maria Zuba.

Planowana przez województwa świętokrzyskie i łódzkie elektryfikacja i modernizacja linii 25 od Skarżyska do Opoczna może kosztować około 400 milionów złotych. Podobny może być koszt budowy odcinka Wąsosz Konecki-Tumlin. Władze województwa mają nadzieję, że prace uda się sfinansować z pieniędzy unijnych. Przedstawiciele Komisji Europejskiej poznali już wstępnie świętokrzysko-łódzki projekt kolejowy.

Z kolei PKP PLK do 2023 roku zrealizuje w województwie świętokrzyskim prace za ok. 3 miliardy złotych. Dzięki nim czas przejazdu skróci się na odcinkach z Kielc do Warszawy, Krakowa i Radomia. 11 projektów zostanie wykonanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego. PKP zmodernizuje linie kolejowe, przystanki i stacje kolejowe, m. in. w Skarżysku, Wąchocku, Starachowicach, Kunowie i Ostrowcu Świętokrzyskim.

Skomentuj ten wpis
Polub wiadomość
Reklama

Wszelkie prawa zastrzeżone. Polskie Radio Kielce SA 1952 - 2018 / Realizacja: dimax design & kita solution