101,4 MHz

90,4 MHz Kielce | 100,0 MHz Włoszczowa

dabplus10D

215,072 MHz

Zadzwoń do nas! Telefony antenowe
41 200 20 20 / 41 200 20 00
NA ANTENIE

 

TERAZ GRAMY

Posłuchaj online

Sto tytułów mistrzowskich dla Korony Kielce

Data publikacji: 11.07.2018 07:35
Kategoria: Sport /Źródło: Jarosław Ozdoba
Komentarze
Maciej Giemza KTM Novi Korona Kielce

Maciej Giemza, KTM Novi Korona Kielce
Fot. archiwum prywatne

10 lipca 2018 roku Miejski Klub Sportowy Korona Kielce skończył 45 lat. Powstałe w lipcu 1973 roku Kieleckie Stowarzyszenie Sportowe Korona (w roku 1980 zmieniono nazwę na Międzyzakładowy Klub Sportowy Korona) było wynikiem połączenia zasobów Klubów Sportowych Iskra i SHL działających przy kieleckich wiodących zakładach przemysłowych. W wianie oba kluby wniosły sekcje piłki nożnej. Ponadto Iskra dołączyła sekcję piłki ręcznej. Z SHL do Korony trafiły również sekcje: kolarska i motorowa.

Rychło okazało się jak duży potencjał tkwi w motocyklistach spod znaku Korony. Specjalizujący się głównie w rajdach szosowo-terenowych - potem przemianowanych na rajdy Enduro - zawodnicy zdobyli w latach 1973-1989 sto tytułów Mistrza Polski, Wicemistrza Polski oraz Drugiego Wicemistrza Polski drużynowo i indywidualnie. Do tego dochodzą liczące się lokaty w Mistrzostwach Europy oraz Pucharze Pokoju i Przyjazni. Do bilansu należy doliczyć trzydzieści sześć medali FIM różnego koloru zdobytych przez motocyklistów Korony na Sześciodniówkach Motocyklowych.

Motocykliści spod znaku Korony byli Drużynowymi Mistrzami Polski w rajdach motocyklowych w latach: 1975; 1977; 1978; 1980; 1982; 1983; 1984; 1985 oraz 1989. Tytuły wicemistrzowskie trafiły do Korony w latach 1974; 1976; 1979; 1981; 1987 i 1988. Rajdowcy Korony na najniższym stopniu podium stanęli tylko raz - po sezonie 1986.

Pewną ciekawostkę może stanowić sposób klasyfikacji sezonu 1973 w rajdach szosowo terenowych. Ponieważ było już wiadomo, iż Sekcja Motocyklowa KS SHL przestanie istnieć w lipcu tego roku przekształcając się w Sekcję Motorową Korony, Polski Związek Motorowy zaproponował wówczas iście salomonowe wyjście. Zaproponowano sezon 1973/1974. W pierwszej połowie roku rozegrano wszystkie eliminacje w rajdach szosowo-terenowych zaplanowane na sezon 1973, a po wakacjach zorganizowano dwa rajdy zaliczane już do sezonu 1974. W ten sposób motocykliści SHL zakończyli sezon jeszcze przed przekazaniem sekcji do Korony, a jednocześnie rozpoczęli kolejny jako zawodnicy nowego klubu.

Na pewno barwną i bardzo ważną postacią Sekcji Motorowej Korony był Wacław Sandecki. Łączył w sobie funkcje członka Zarządu klubu, menadżera zespołu, trenera i człowieka od wynajdywania nowych talentów, które potem przez lata sławiły potęgę kieleckiego motocyklizmu. Rzeczy niemożliwe załatwiał od ręki, niewykonalne robił na poczekaniu, a biurokratyczne przeszkody brał w biegu. Choć trzymał swoich zawodników żelazną ręką potrafił być też opiekuńczy i wyrozumiały. I za to wielbili Pana Wacława, zwanego w środowisku "Waciem", jego zawodnicy odpłacając mu się sowicie zdobywanymi dla klubu pucharami, medalami i tytułami mistrzowskimi. Słynne stało się oświadczenie Zbigniewa Banasika po zdobyciu przez niego pierwszego w przebogatej karierze tytułu Mistrza Polski: "Tytuł przede wszystkim jest dla Pana Wacka, potem dla klubu i wreszcie dla mnie".

Wacław Sandecki był też twórcą fenomenu jakim było to, że w strukturach KSS/MKS Korona Kielce Sekcja Motorowa była... najmniej kosztowna w utrzymaniu! Dużą pomoc dla Sekcji okazywał Zakład Patronacki (po dzisiejszemu: Sponsor Strategiczny), czyli FSS Polmo-SHL, a także FŁT Iskra Kielce oraz kielecki Polmozbyt.

Trudno wyliczyć wszystkich zawodników, którzy zdobywali laury dla Sekcji Motorowej Korony. Do najwybitniejszych na pewno należeli: Zenon Wieczorek; Henryk Jacek Drogosz; Andrzej Józwicki; Zbigniew Nowicki, Andrzej Frankowski; Zbigniew Banasik; Mirosław Misztal; Piotr Jarczyński; bracia: Dariusz i Tomasz Stopa oraz Zbigniew i Tomasz Garbat; Grzegorz Wieczorek i wielu, wielu innych...

Pomimo niewątpliwych sukcesów Sekcji Motorowej w Koronie oraz chwały jaką przynosiła ona klubowi, w czasach stanu wojennego całkiem realnie myślano o jej likwidacji. Ile zdrowia, wysiłku oraz rzeczowych argumentów poświęcono wówczas na ocalenie motocyklistów w strukturach Korony mogliby powiedzieć ówcześni działacze: Wacław Sandecki, Marian Adamczyk, Jerzy Syska czy Zenobiusz Wenus.

Po sezonie 1989 świętowano kolejny tytuł Drużynowego Mistrza Polski w rajdach Enduro zdobytego przez motocyklistów Korony. Niestety, ostatni zdobyty pod tym szyldem. W grudniu tego samego roku Sekcja Motorowa Korony przestała istnieć... Nie pomogły argumenty o relatywnie niskim koszcie utrzymania sekcji ( we wspomnianym roku motocykliści pochłonęli na swoją działalność z budżetu klubu jedną trzecią tego co trzecioligowi ówcześnie futboliści ), tytułach zdobytych dla klubu. Merytoryczne argumenty przegrały w starciu ze zwolennikami z góry założonych tez.

Przemyśliwano różne koncepcje kontynuacji działalności. Myślano o połączeniu z sąsiadem zza miedzy, czyli Kieleckim Klubem Motorowym. Był pomysł na powołanie Sekcji Motocyklowej w Automobilklubie Kieleckim. W końcu postanowiono wybić się na samodzielność. Jedenastego stycznia 1990 roku powołano do życia Kieleckie Towarzystwo Motorowe, którego nazwę uzupełniono kilka tygodni później o słowo Novi. O kultywowaniu tradycji Sekcji Motorowej Korony, na gruzach której KTM Novi powstało, świadczy fakt, iż od kilku lat oficjalna nazwa klubu brzmi: Kieleckie Towarzystwo Motorowe Novi Korona.

Inna sprawa, że nie tylko nazwą, ale także osiąganymi od początku swojej działalności wynikami, motocykliści z KTM Novi Korona godnie nawiązują do, zobowiązującej przecież, tradycji Sekcji Motorowej KSS/MKS Korona Kielce.

Tagi do tego wpisu
Skomentuj ten wpis
Polub wiadomość
Reklama

Wszelkie prawa zastrzeżone. Polskie Radio Kielce SA 1952 - 2019 / Realizacja: dimax design & kita solution