101,4 MHz

90,4 MHz Kielce | 100,0 MHz Włoszczowa

dabplus10D

215,072 MHz

Zadzwoń do nas! Telefony antenowe
41 200 20 20 / 41 200 20 00
NA ANTENIE

 

TERAZ GRAMY

Posłuchaj online

Czy MAZ jest niskopodłogowy? Wyjaśni to Urząd Zamówień Publicznych

Data publikacji: 08.01.2019 12:39
Autor: Robert Szumielewicz / Kategoria: Wiadomości
Komentarze

autobus
Fot. Wojciech Habdas /

Urząd Zamówień Publicznych rozpoczął postępowanie wyjaśniające dotyczące podpisania przez miasto umowy z MPK na obsługę komunikacyjną Kielc. Chodzi o zapis, który mówi, że wszystkie autobusy jeżdżące po mieście powinny być niskopodłogowe.

Tymczasem cztery kursujące  MAZ-y mają mają schody. Ponadto jeden z Solarisów nie ma wymaganej długości 15 metrów.

Marian Sosnowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach poinformował, że nie ma jeszcze oficjalnego pisma z Urzędu Zamówień Publicznych. Zaznaczył jednak, że rozmawiał z Elżbietą Śreniawską, prezes MPK, która poinformowała, że do końca stycznia problemu nie będzie. Chodzi tylko o cztery krótkie autobusy MAZ, które kursują na liniach bezpłatnych. Sprawę Solarisa wyjaśniła prokuratura i nie ma tu problemu - powiedział dyrektor.

Marian Sosnowski dodał, że nie wie, jakie mogą być konsekwencje kontroli Urzędu Zamówień Publicznych. Jak mówi, prawnicy mają różne opinie na ten temat, ponieważ nie ma szkody i usługa jest świadczona. Chodzi tylko o to, że w autobusie niskopodwoziowym nie powinno być stopni.

Elżbieta Śreniawska, prezes MPK poinformowała, że przedstawiła ZTM rozwiązania. Przytoczyła definicję unijną zgodnie z którą „autobus niskopodłogowy to taki, w którym, co najmniej 35% powierzchni dla pasażerów tworzy powierzchnię bez stopni, do której jest możliwy dostęp przez co najmniej jedne drzwi". Zgodnie z tą definicją MAZ-y spełniają te normy, ponieważ "połączenie miejsca zagłębionego ze strefą miejsc siedzących nie jest uznawane za stopień” - cytowała Elżbieta Śreniawska. Prezes zaproponowała również, że w przypadku dalszych wątpliwości może zastąpić MAZ-y autobusami dwunastometrowymi.

Procedura przetargowa na obsługę komunikacyjną Kielc przeciągała się wiele miesięcy. Jego rozstrzygnięcie zaskarżyła firma Michalczewski z Radomia, kontrkandydat MPK. Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, która przywróciła radomskiego przewoźnika do postępowania przetargowego. Podstawowym argumentem przeciwko firmie Michalczewski był brak wymaganej w specyfikacji bazy. Ostatecznie sprawę na korzyść MPK rozstrzygnął sąd. Umowa na obsługę komunikacyjną miasta została podpisana na 10 lat. Jej wartość, to ponad 600 milionów złotych.

Skomentuj ten wpis
Polub wiadomość
Reklama

Wszelkie prawa zastrzeżone. Polskie Radio Kielce SA 1952 - 2019 / Realizacja: dimax design & kita solution