101,4 MHz

90,4 MHz Kielce | 100,0 MHz Włoszczowa

dabplus10D

215,072 MHz

Zadzwoń do nas! Telefony antenowe
41 200 20 20 / 41 200 20 00
NA ANTENIE

 

TERAZ GRAMY

Posłuchaj online

Jak powinna wyglądać dieta u dzieci?

Data publikacji: 21.01.2019 17:14
Autor: Magdalena Sitek / Kategoria: Zdrowie
Komentarze
Olga Chaińska trener personalny i dietetyk

Olga Chaińska trener personalny i dietetyk
Kielce. 17.01.2019 / Fot. Aneta Cielibała-Gil / Radio Kielce

Poważnym problemem zdrowotnym, zwłaszcza w ciągu ostatniego trzydziestolecia, stała się nadwaga i otyłość w wieku dziecięcym. Głównym powodem, dla którego stajemy się otyli i otyłe stają się nasze dzieci, są nawyki żywieniowe i styl życia. W znacznie rzadszych przypadkach można powiązać nadmiar tkanki tłuszczowej z zaburzeniami hormonalnymi lub z przyjmowaniem niektórych leków.

O tym, jak karmić dzieci rozmawialiśmy w "Czasie dla zdrowia" z Olgą Chaińską -dietetykiem w chorobach wewnętrznych i metabolicznych.

Dlaczego dzieci są otyłe?

Przede wszystkim dlatego, że nie trzymamy się podstawowych zasad zdrowego odżywiania. Nie jemy 4-5 posiłków w ciągu dnia tylko 1 lub 2. W takich sytuacjach organizm będzie się bronił i odkładał zapasy w postaci tłuszczu na później. Często dzieci wychodzą z domu bez śniadania, co jest jednym z głównych grzechów. Musimy pamiętać, że śniadanie daje energię na cały dzień. Powinno się je jeść 30 do 40 minut po wstaniu. Ważne, by śniadanie było tak skomponowane, by przez następne 2-3 godziny dziecko będzie miało siły do nauki i zabawy.

Jak zatem powinna wyglądać dieta u dzieci?

Dieta musi być dobrze zbilansowana. Powinny się w niej znaleźć produkty zawierające białko, tłuszcze i węglowodany.

Węglowodany, które dostarczają energii, znajdziemy w kaszach, pieczywie, makaronach, owocach.

Białko, które stanowi materiał budulcowy, znajdziemy w rybach, mięsie, jajach i w nabiale.

Tłuszcze są też bardzo ważne. Musimy ich wprowadzić w diecie około 30 procent. Znajdziemy je w orzechach, nasionach, oliwie z oliwek, rybach i mięsach.

Trzeba zwracać uwagę na to, by produkty były dobrej jakości.

W przypadku małych dzieci, takich do 3 roku życia, należy zwracać uwagę na witaminy, szczególnie z grupy B. Znajdziemy je między innymi w mięsach, najbardziej czerwonych, kaszach, ryżu oraz pieczywie pełnoziarnistym. Świetnie rozwój dzieci wspierają kwasy tłuszczowe Omega3, które wspierają rozwój mózgu. Te kwasy tłuszczowe znajdują się w orzechach włoskich, tłustych rybach morskich, oleju lnianym, oleju rzepakowym, ale tym z pierwszego tłoczenia. 

Więcej w rozmowie z Olgą Chaińską - dietetykiem w chorobach wewnętrznych i metabolicznych.

Część pierwsza rozmowy:

Część druga rozmowy:

Tagi do tego wpisu
Skomentuj ten wpis
Polub wiadomość
Reklama

Wszelkie prawa zastrzeżone. Polskie Radio Kielce SA 1952 - 2019 / Realizacja: dimax design & kita solution