101,4 MHz

90,4 MHz Kielce | 100,0 MHz Włoszczowa

dabplus10D

215,072 MHz

Zadzwoń do nas! Telefony antenowe

41 200 20 20 / 41 200 20 00

TELEFON INTERWENCYJNY

502 020 025

NA ANTENIE

 

TERAZ GRAMY

Posłuchaj online

Można wskazać, jak powinny wyglądać „szprychy”

Data publikacji: 03.02.2020 16:12
Autor: Izabela Mortas / Kategoria: Wiadomości z regionu
Komentarze
03.02.2020 Kielce. Spotkanie w sprawie szprych. Na zdjęciu od lewej Mariusz Gosek  członek zarządu województwa i Anna Grzela dyrektor Departamentu Komunikacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego

03.02.2020 Kielce. Spotkanie w sprawie „szprych”. Na zdjęciu (od lewej): Mariusz Gosek - członek zarządu województwa i Anna Grzela, dyrektor Departamentu Komunikacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego
Fot. arch. prywatne

Do Warszawy z Kielc w godzinę i dwadzieścia minut - tak za kilka lat może wyglądać podróż pociągiem. Rozpoczynają się konsultacje społeczne dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego i prowadzących do niego inwestycji kolejowych, zaplanowanych między innymi w województwie świętokrzyskim. Mieszkańcy regionu wkrótce będą mogli zgłaszać uwagi do wyznaczonych przez spółkę tras.

Projekt zakłada, że dzięki nowym inwestycjom kolejowym na wielką skalę, przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami nie zajmie więcej niż 2,5 godziny. Tak zwane szprychy, czyli szybkie połączenia kolejowe zaplanowane są także w województwie świętokrzyskim. W regionie powstaną dwie takie linie - numer 6 i 7.

Pierwsza z nich będzie prowadzić przez Grójec, Radom, Ostrowiec Świętokrzyski, Stalową Wolę do Rzeszowa. W ramach drugiej szprychy - numer 7 - powstaną w zasadzie dwie linie. Jedna z nich poprowadzi od centralnego portu do Opoczna i dalej poprzez Kielce, Busko-Zdrój, Tarnów do Nowego Sącza. Druga z nich w Opocznie obierze inny kierunek - przez Włoszczowę do Krakowa i Katowic.

- W ciągu ostatnich dni spółka CPK zaprezentowała Strategiczne Studium Lokalizacyjne. To nowy dokument prezentujący szczegółowe mapy korytarzy planowanych szprych – mówi Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji w CPK.

Dodaje, że wewnątrz korytarzy znajdują się proponowane przebiegi linii kolejowych. Można się z nimi zapoznać na stronie internetowej CPK.

- W poniedziałek, 10 lutego rozpoczną się konsultacje społeczne, w ramach których każdy mieszkaniec województwa będzie mógł wypowiedzieć się na temat planowanych tras - przybliża Konrad Majszyk. Dyrektor podkreśla, że etap konsultacji jest ważny, bo w dużej mierze wpłynie na ostateczny przebieg linii kolejowych.

Według wstępnych założeń w województwie świętokrzyskim trasy obejmą łącznie 281 kilometrów, z czego 208 to linie istniejące, które będą modernizowane przez Polskie Koleje Państwowe PLK. Pozostałe 73 kilometry wybuduje spółka CPK. Pociągi z Kielc mają jeździć do Krakowa i Warszawy co godzinę a z Rzeszowa do Warszawy przez Ostrowiec co dwie godziny.

Mariusz Gosek, członek zarządu województwa przyznaje, że planowane inwestycje znacząco poprawiłyby komunikację ze stolicą Polski. Podkreśla jednak, że liczy na kilka zmian w przebiegu linii kolejowych.

- Skoro spółka zdecydowała się na budowę torów między Buskiem a Żabnem, to będziemy ją prosić o uwzględnienie także dobudowy 1,5-kilometrowego odcinka torów na linii 74, którą pierwotnie mamy realizować w ramach innego rządowego programu – mówi Mariusz Gosek.

Takie rozwiązanie pozwoliłoby na oszczędności, bo inwestycja zakrojona jest na 120 mln zł, z czego 15 proc. kwoty musi pokryć samorząd województwa. Uwagi władz regionu będą dotyczyć także przebiegu linii w okolicach Kielc, by przeprowadzić ją koło Targów Kielce. Władze województwa chciałyby, aby w przebiegu drugiej szprychy z Warszawy do Rzeszowa znalazły się oprócz Ostrowca Świętokrzyskiego także Skarżysko-Kamienna i Starachowice.

Konsultacje społeczne potrwają do 10 marca.

Na ciąg nr 6 składają się następujące linie kolejowe:

1) nowa linia nr 88 Centralny Port Komunikacyjny - Warka,

2) istniejąca linia nr 8, odcinek Warka - Radom,

3) nowa linia nr 84 Radom - Kunów,

4) istniejąca linia nr 25, odcinek Kunów - Stary Garbów,

5) nowa linia nr 80 Stary Garbów - Zbydniów,

6) istniejąca linia nr 74, odcinek Zbydniów - Stalowa Wola Rozwadów,

7) istniejąca linia nr 68, odcinek Stalowa Wola Rozwadów - Łętownia,

8) nowa linia nr 58 Łętownia - Rzeszów,

9) nowa linia nr 632 Łukawiec - Rzeszów Jasionka Międzynarodowy Port Lotniczy,

10) istniejąca linia nr 106 Rzeszów - Jasło (wraz z przewidzianymi do budowy odcinkami nowego przebiegu),

11) istniejąca linia nr 108, odcinek Jasło - Sanok,

12) nowa linia nr 638 Jedlicze - Szebnie,

13) nowa linia nr 122 Rzeszów - Sanok.

Najważniejsze ośrodki łączone przez linie ciągu nr 6 z węzłem CPK i WarszawąFot. CPK

 

Na ciąg nr 7 składają się następujące linie kolejowe:

1) nowa linia nr 88, odcinek Centralny Port Komunikacyjny - Korytów,

2) istniejąca linia nr 4, odcinek Korytów - Zawiercie.

Odgałęzienie do Skarżyska-Kamiennej, Tarnowa i Muszyny(granica Polska/Słowacja):

3) nowa linia nr 586 Idzikowice-Opoczno,

4) istniejąca linia nr 25, odcinek Opoczno - Skarżysko-Kamienna,

5) nowa linia nr 89 Wąsosz Konecki - Kielce,

6) istniejąca linia nr 8, odcinek Kielce - Sitkówka Nowiny,

7) istniejąca linia nr 73 Sitkówka Nowiny - Busko-Zdrój,

8) nowy odcinek linii nr 73 Busko-Zdrój - Tarnów,

9) istniejący odcinek linii nr 96 Tarnów - Nowy Sącz wraz z przewidzianymi do budowy odcinkami nowego przebiegu,

10) istniejący odcinek linii nr 96 Nowy Sącz - Muszyna - Leluchów (granica państwa).

Połączenie do Krakowa, Nowego Sącza i Zakopanego:

11) nowa linia nr 111, odcinek Biała Błotna - Węzeł Małopolsko-Śląski (wraz z połączeniami w obrębie Węzła),

12) nowa linia nr 113, odcinek Węzeł Małopolsko-Śląski - Kraków,

13) istniejąca linia nr 91, odcinek Kraków - Podłęże,

14) nowa linia nr 622 Węgrzyce Wielkie - Tymbark,

15) istniejąca linia nr 104, odcinek Tymbark - Nowy Sącz,

16) nowa linia nr 623 Fornale - Szczyrzyc,

17) istniejąca linia nr 104, odcinek Chabówka - Fornale,

18) istniejąca linia nr 99, odcinek Chabówka - Zakopane.

Połączenie do granicy Polska/Czechy i Katowic:

19) nowa linia nr 111, odcinek Węzeł Małopolsko-Śląski - Chełmek,

20) istniejąca linia nr 93, odcinek Chełmek - Chybie,

21) nowa linia nr 170 Chybie - Jastrzębie-Zdrój - Godów (granica państwa),

22) nowa linia nr 113, odcinek Katowice – Węzeł Małopolsko-Śląski,

23) istniejąca linia nr 1, odcinek Zawiercie - Katowice,

24) istniejąca linia nr 139, odcinek Katowice - Czechowice Dziedzice,

25) istniejąca linia nr 150, odcinek Most Wisła - Ochodza.

Najważniejsze ośrodki łączone przez linie ciągu nr 7 z węzłem CPK i WarszawąFot. CPK

Skomentuj ten wpis
Polub wiadomość
Reklama

Wszelkie prawa zastrzeżone. Polskie Radio Kielce SA 1952 - 2019 / Realizacja: dimax design & kita solution