101,4 MHz

90,4 MHz Kielce | 100,0 MHz Włoszczowa

dabplus10D

215,072 MHz

Zadzwoń do nas! Telefony antenowe

41 200 20 20 / 41 200 20 00

TELEFON INTERWENCYJNY

502 020 025

NA ANTENIE

 

TERAZ GRAMY

Posłuchaj online

RADIO ŁÓDŹ. Maszyna TBM, która wywierci tunel kolejowy pod Łodzią przeszła odbiór techniczny. Jej pierwsze części przyjadą do Łodzi w marcu

Data publikacji: 13.02.2020 18:49
Kategoria: Wiadomości z kraju /Źródło: Radio Łódź
Komentarze


Fot. Radio Łódź/Piotr Durys

W niemieckim Schwanau PKP Polskie Linie Kolejowe dokonały odbioru prac związanych z maszyną TBM, która wydrąży jeden z tuneli średnicowych w Łodzi - od komory startowej do dworca Fabrycznego. To największa maszyna jaka pracowała do tej pory w Polsce.

Tarcza waży ponad 1560 ton, ma średnicę ponad 13-tu metrów i 111 metrów długości. Dziennie będzie mogła wydrążyć ok. 10 m dwutorowego tunelu od komory startowej pomiędzy ul. Odolanowską i Stolarską, przez miejsce podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna. 

- Możemy się cieszyć tym, że ta maszyna jest już w całości gotowa, sprawdzona. Przez dwa ostatnie dni szczegółowo ją testowaliśmy. Po dzisiejszym odbiorze będziemy mogli przystąpić do jej transportu do Łodzi - mówi Mariusz Serżysko z zarządu Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów, które jest liderem konsorcjum budującego tunel.

Maszyna teraz zostanie rozebrana i ruszy do Łodzi. Pierwsze jej części mogą dotrzeć do Polski w marcu, całość - za około trzy miesiące. Ze względu na duży rozmiar, niektóre części będą transportowane statkiem: Renem do Morza Bałtyckiego, a potem nocą ciężarówkami. Maszyna będzie nie tylko drążyła, ale też umacniała tunel.

- To jest nowoczesna technologia, która za pomocą nowoczesnego kombajnu realizuje prace związane z drążeniem tunelu i ułożeniem prefabrykatów, które stworzą skorupę tunelu - tłumaczy Arnold Bresch z zarządu Polskich Linii Kolejowych. 

Już wcześniej do Łodzi dotarły wszystkie elementy pierwszej tarczy, która będzie wywierci 4 jednotorowe korytarze w stronę Łodzi Kaliskiej i Żabieńca. 

Do czerwca, pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską potrwa budowa komory startowej dla odebranej dziś tarczy TBM. Następnie zacznie się drążenie tunelu. 

- Jeśli chodzi o efekt, jakiego oczekujemy po zrealizowaniu całego projektu, to bardzo ważne jest to, że połączymy Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską, ale też siatka połączeń ogólnopolskich zostanie bardzo mocno poprawiona - dodaje Arnold Bresch . 

Jak zapewnia PKP PLK, dworzec Łódź Fabryczna  stanie się dworcem przelotowym, skróci się też czas przejazdu przez ścisłe centrum Łodzi. Pociągi w tunelu pojadą z maksymalną prędkością 100 km/h, a dwa przystanki - Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, zostaną zintegrowane z komunikacją miejską.

Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2022 r.

Skomentuj ten wpis
Polub wiadomość
Reklama

Wszelkie prawa zastrzeżone. Polskie Radio Kielce SA 1952 - 2019 / Realizacja: dimax design & kita solution