W Sandomierzu sadownicy rozmawiają o swoich pomysłach i problemach

Data publikacji: 29.01.2020 15:59
Autor: Grażyna Szlęzak-Wójcik / Kategoria: Wiadomości z regionu
Komentarze
29.01.2020. Sandomierz. 29. Sandomierskie Spotkania Sadownicze

29.01.2020. Sandomierz. 29. Sandomierskie Spotkania Sadownicze
Fot. Grażyna Szlęzak-Wójcik / Radio Kielce

29. Spotkania Sadownicze przyciągnęły do Sandomierza ogrodników z całej Polski. Mogą wysłuchać wykładów specjalistów, wziąć udział w panelach dyskusyjnych i podzielić się własnymi spostrzeżeniami. Głównym tematem rozmów są sposoby zwiększenia dochodowości gospodarstw sadowniczych.

Jednym ze skutecznych sposobów jest zrzeszanie się w organizacje producentów, do czego namawiał Marian Borek z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Podkreślił, że wspólne działanie jest bardzo ważne, ponieważ w ten sposób można przygotowywać duże, jednorodne partie towaru, które są poszukiwane przez odbiorców. Działając wspólnie można też ograniczyć koszty produkcji.

- Ważny jest dostęp do nowoczesnych technologii, ale po rozsądnych cenach - dodał przedstawiciel resortu rolnictwa.

Marek Kawalec z firmy Plantpress, organizator Sandomierskich Spotkań Sadowniczych stwierdził, że dla zwiększenia dochodowości gospodarstw potrzebna jest lepsza jakość owoców oraz inna organizacja produkcji. Wymagania konsumentów zmieniają się i trzeba konkurować z producentami z Włoch, Francji, Holandii i Belgii.

Jego zdaniem, warto skupić się na rynku krajowym i europejskim, jeżeli chodzi o sprzedaż jabłek, ponieważ rozmowy o dalekich rynkach są bardziej medialne, realne.

- Wielkość sprzedaży jabłek w Chinach nie jest czymś, co rozwiąże kwestię zbytu polskiej produkcji, a na pewno do tej pory nie rozwiązała. Zwiększenie konsumpcji jabłek w Europie i Polsce, oferowanie tej produkcji na starym kontynencie daje szanse na umiejscowienie dziesiątek tysięcy ton jabłek na tych rynkach - dodaje Marek Kawalec.

Tomasz Olszewski - sadownik z powiatu sandomierskiego zwrócił uwagę na problemy ze zbytem owoców. Przyczyną tego zjawiska jest m.in. mocna konkurencja pomiędzy grupami producentów. Każda z nich chce sprzedać swój towar, więc zbyt rzadko grupy występują pod wspólnym logo, promując jabłko np. jako produkt regionalny. Do tego często dochodzi do obniżania cen przez niektóre grupy, przez co inne tracą klientów. Problemem dla sadowników są również warunki współpracy z sieciami handlowymi, które wyznaczają bardzo długie terminy płatności, wynoszące nawet 180 dni.

29. Sandomierskie Spotkania Sadownicze potrwają do jutra. Towarzyszy im wystawa około stu firm związanych z branżą sadowniczą oraz wystawa maszyn.

Tagi do tego wpisu
Podobne wiadomości
adv adv
Wiadomości
Reklama