Jaka przyszłość Ciuchci Express Ponidzie?

Data publikacji: 14.06.2020 12:01
Autor: Marta Gajda / Kategoria: Wiadomości z regionu
Pińczów. Zabytkowy parowóz Px-48 (polski parowóz wąskotorowy, produkowany po II wojnie światowej w zakładach Fablok).

Pińczów. Zabytkowy parowóz Px-48 (polski parowóz wąskotorowy, produkowany po II wojnie światowej w zakładach Fablok).
Fot. Muzeum Regionalne w Pińczowie

Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych przejmie zarządzanie Ciuchcią Express Ponidzie. To m.in. szansa na zdobycie pieniędzy na rewitalizację kolejki.

Być może uda się również uruchomić zabytkowy parowóz Px-48, który mógłby być dodatkową atrakcją turystyczną- zwraca uwagę Andrzej Kuszak, prezes Fundacji „Zwrotnica”.

Px-48 to polski parowóz wąskotorowy produkowany po II wojnie światowej w zakładach Fablok. Na co dzień stacjonuje w Jędrzejowie. Jeszcze do niedawna dość regularnie kursował do Pińczowa.

Pińczów. Zabytkowy parowóz Px-48 (polski parowóz wąskotorowy, produkowany po II wojnie światowej w zakładach Fablok).Fot. Muzeum Regionalne w Pińczowie


Andrzej Kuszak informuje, że konstrukcja parowozu jest oparta na projekcie przedwojennej lokomotywy z 1929 roku produkowanego w Warszawskiej Spółce Akcyjnej Budowy Parowozów - WSABP.

- W sumie wyprodukowano prawie 200 egzemplarzy. Do dziś zachowało się około 40 sztuk. Lokomotywy te eksportowano m.in. do Rumunii, czy do Chin. Czekamy na remont parowozu. W skali kraju byłby to najstarszy, czynny parowóz tej serii - zaznacza.

Koszt renowacji maszyny to około 500 tys. złotych.

Prezes fundacji dodaje, że dodatkową atrakcją byłoby wykonanie modelu parowozu serii "Pińczów" w skali 1 do 1, który mógłby stanąć koło dworca w Pińczowie. Byłoby to nawiązanie do historii kolei wąskotorowej w tym mieście. Można byłoby wejść do wnętrza i sprawdzić jak funkcjonowały poszczególne jego elementy. Byłby to pierwszy interaktywny pomnik lokomotywy w Polsce.

Reklama