Teleplatforma Pierwszego Kontaktu pomocna także dla osób niesłyszących

Data publikacji: 10.06.2021 14:22
Autor: Iwona Murawska / Kategoria: Zdrowie
Narodowy Fundusz Zdrowia. Świętokrzyski Oddział Wojewódzki w Kielcach

Narodowy Fundusz Zdrowia. Świętokrzyski Oddział Wojewódzki w Kielcach
Kielce. 18.01.2019 / Fot. Marzena Mąkosa / Radio Kielce

Narodowy Funduszu Zdrowia przypomina o możliwości skorzystania z porady poprzez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Pod ogólnopolskim bezpłatnym numerem 800 137 200 pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Przy telefonie dyżuruje kilkuset lekarzy, pielęgniarek i położnych.

Beata Szczepanek, rzecznik świętokrzyskiego oddziału NFZ przypomina, że z pomocy mogą skorzystać również osoby niesłyszące.

- Osoby, które nie słyszą mogą skorzystać ze zdalnej komunikacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem za pomocą wideoczatu. Wystarczy wejść na stronę internetową, kliknąć w link TPK, a następnie w „Wideorozmowa z tłumaczem języka migowego” - wyjaśnia rzecznik.

Beata Szczepanek dodaje, że teleplatforma ma wspomóc tych pacjentów, którzy są zmuszeni skorzystać z nocnej i świątecznej pomocy medycznej.

- Telefon najczęściej odbiera pielęgniarka, która z pacjentem przeprowadza wywiad na temat stanu zdrowia dzwoniącego. Następnie albo sama udzieli mu porady lub jeśli uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza, podczas tego samego połączenia. Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną.

W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Gdy pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem, może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej - dodała Beata Szczepanek. 

Porady przez telefon udzielane są w języku polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni podstawowej opieki zdrowotnej. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.

adv adv
Wiadomości
Reklama