Wiceminister Horała: CPK zapewni rozwój komunikacyjny [OGLĄDAJ]

Data publikacji: 20.10.2021 11:20 / Data aktualizacji: 20.10.2021 13:57
Autor: Jarosław Kubalski , Michał Kita / Kategoria: Wiadomości z regionu
20.10.2021. Kielce. Konferencja prasowa wiceministra infrastruktury. Na zdjęciu (od lewej): Zbigniew Koniusz - wojewoda świętokrzyski, Krzysztof Słoń - senator PiS, Krzysztof Lipiec - prezes świętokrzyskich struktur PiS, Marcin Horała - wiceminister infrastruktury, Marek Kwitek - poseł PiS, Anna Krupka - wiceminister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu i Rafał Nowak - wicewojewoda świętokrzyski

20.10.2021. Kielce. Konferencja prasowa wiceministra infrastruktury. Na zdjęciu (od lewej): Zbigniew Koniusz - wojewoda świętokrzyski, Krzysztof Słoń - senator PiS, Krzysztof Lipiec - prezes świętokrzyskich struktur PiS, Marcin Horała - wiceminister infrastruktury, Marek Kwitek - poseł PiS, Anna Krupka - wiceminister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu i Rafał Nowak - wicewojewoda świętokrzyski
Fot. Jarosław Kubalski / Radio Kielce

- Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego pozwoli na stworzenie systemu transportowego na miarę XXI wieku - przekonywał w Kielcach wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Pełnomocnik rządu ds. CPK rozmawiał w środę ze świętokrzyskimi parlamentarzystami i samorządowcami o inwestycjach kolejowych w regionie.

Poinformował, że w ramach programu inwestycyjnego CPK w województwie świętokrzyskim zostanie wybudowane 73 km nowych linii kolejowych, a ponad 200 już istniejących zostanie zmodernizowanych.

- Realizacja tych inwestycji pozwoli na zdecydowane skrócenie czasu przejazdów i zwiększenie liczby połączeń dalekobieżnych w regionie. Przykładowo, czas przejazdu pomiędzy Kielcami, a Warszawą skróci się do 1 godz. 20 min., to o połowę szybciej niż obecnie. Planujemy, że w ciągu dnia będzie około 16 takich połączeń. Ponadto, powstanie także połączenie z Kielc do Tarnowa, które obecnie w ogóle nie funkcjonuje. Czas przejazdu pomiędzy tymi miastami będzie krótszy niż godzina - wymieniał.

Wiceminister Horała podkreślił, że przez województwo świętokrzyskie będą też przebiegać dwie szprychy kolejowe, z czego skorzystają również mniejsze miasta w regionie.

- To między innymi takie miasta, jak Końskie, Busko-Zdrój czy Skarżysko-Kamienna otrzymają nowe połączenia dalekobieżne, których będzie zdecydowanie więcej niż dotychczas. W ramach realizacji programu inwestycyjnego zniwelowane zostaną zapóźnienia komunikacyjne, wynikające z zaniedbań poprzednich dekad - dodaje.

Marcin Horała zapowiedział także, że jeszcze w tym roku powinien rozpocząć się długo wyczekiwany remont dworca kolejowego w Kielcach.

W ocenie wojewody świętokrzyskiego Zbigniewa Koniusza realizacja ambitnego projektu CPK pozwoli zrewolucjonizować transport kolejowy w województwie świętokrzyskim.

- Podróżowanie w czasie nieco ponad godziny z Kielc do Warszawy czy zupełnie nowa linia z Kielc do Tarnowa, którą będzie można podróżować w czasie krótszym niż godzina to prawdziwa rewolucja. Rozwój infrastruktury kolejowej pozwoli na zdecydowaną poprawę jakości życia nie tylko mieszkańców świętokrzyskiego ale całego kraju - dodaje.

Zdaniem posła Krzysztofa Lipca, prezesa świętokrzyskich struktur Prawa i Sprawiedliwości, CPK jest strategiczną inwestycją dla krajowego transportu. Dodaje, że dwie szprychy, które będą przebiegać przez region zapewnią skomunikowanie poprzez port lotniczy niemal z całym światem. Parlamentarzysta podkreślił, że rząd Prawa i Sprawiedliwości w ciągu ostatnich kilku lat przeznaczył na inwestycje w infrastrukturę kolejową pawie 1 mld zł, co pozwoliło m.in. na modernizację linii numer 8 i 25, a także wielu dworców i obiektów kolejowych.

Anna Krupka, wiceminister kultury dziedzictwa narodowego i sportu zaznacza, że CPK jest przykładem na zrównoważony rozwój całego kraju.

- To ogromne wyzwanie, ale także wielka szansa i ułatwienie dla mieszkańców naszego regionu, zwiększające mobilność i poszerzające także możliwości zatrudnienia - dodaje.

Poseł Marek Kwitek z Prawa i Sprawiedliwości zaznaczył, że Centralny Port Komunikacyjny to olbrzymia szansa zarówno dla rozwoju gospodarczego, jak i turystyki województwa świętokrzyskiego.

- Szprycha numer 6, która będzie przebiegać przez Sandomierz skróci czas podróży do Warszawy z 3 godzin i 36 minut, do zaledwie 1 godziny i 45 minut. Dzięki temu wielu mieszkańców będzie mogło m.in. podejmować pracę w stolicy. Ponadto, CPK to także ogromna inwestycja gospodarcza wpisująca się w ochronę środowiska, zakłada przeniesienie około 30 procent transportu kołowego na kolej - wyjaśnia.

Zdaniem senatora Krzysztofa Słonia, nowe inwestycje kolejowe pozwolą jeszcze skuteczniej przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu.

- Liczę na to, że szprychy, które będą łączyć województwo z CPK będą oknem na świat dla naszego regionu - dodaje.

Pierwsze inwestycje w ramach kolei dużych prędkości związane z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego mają być gotowe do 2027 roku. Natomiast W 2034 roku proces budowy i modernizacji linii kolejowych zostanie zakończony.

Reklama