Znamy laureatów konkursu Animatus

Data publikacji: 15.10.2020 14:49
Autor: Dorota Klusek / Kategoria: Kultura


Fot. Teatr Lalki i Aktora „Kubuś”

Paulina Araszkiewicz, Łukasz Skwara i Małgorzata Tarasewicz-Wosik to trójka laureatów międzynarodowego konkursu na koncepcję i realizację lalki, animowanego obiektu lub formy teatralnej Animatus, organizowanego przez Teatr Lalki i Aktora „Kubuś”. Teraz zwycięzcy zrealizują swoje pomysły. Widzowie poznają efekty w grudniu, podczas uroczystego finału.

Na tegoroczną edycję Animatusa wpłynęły 23 prace z Polski i z zagranicy. Wyłoniona została szóstka finalistów, którzy musieli oni odpowiedzieć na pytania jurorów. Komisja konkursowa w składzie: Katarzyna Proniewska-Mazurek, Jakub Wróblewski i Marek Waszkiel podjęła decyzję, by nagrodzić trzy prace: „Powłoki” Pauliny Araszkiewicz, „Nierealną lalkę” Łukasza Skwary oraz „Postlalkę” Małgorzaty Tarasewicz-Wosik.

Paulina Araszkiewicz studiuje na Wydziale Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dotychczas głównymi obszarami jej działań był kostium teatralny i filmowy, interesuje się też szukaniem połączeń między różnymi dziedzinami sztuki. W 2019 roku jej dyplom licencjacki był jedną z prac, które reprezentowały Wydział Scenografii warszawskiej ASP na Quadriennale Scenografii w Pradze.

Małgorzata Tarasewicz-Wosik studiuje na kierunku Technologii Teatru Lalek Akademii Teatralnej w Białymstoku. Z zawodu rzemieślnik, artysta, wykonawca rekwizytów, kostiumów i lalek.

Natomiast Łukasz Skwara to absolwent Informatyki Stosowanej na Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Grafiki Komputerowej na Politechnice Krakowskiej, autor instalacji interaktywnych i wizualnych.

Juror Marek Waszkiel powiedział, że wybór zwycięskich projektów był trudny, bo jego zdaniem cała szóstka finalistów zasłużyła na nagrody. Ekspert wskazał też trzy drogi rozwoju współczesnych lalek/form animowanych:

- Pierwszy to realizacje instalacyjno-plastyczne, łączące rozmaite formy przestrzenne z precyzyjnie określoną ideą, uzupełniane komentarzem, często z jednoczesnym wykorzystaniem multimedialnie prezentowanych refleksji i opinii. Takie są „Powłoki” Pauliny Araszkiewicz. Drugi kierunek to projekty oparte na nowych technologiach, wciąż jeszcze popularniejsze w zaciszu pracowni komputerowych niż w teatrze, ale to naturalny proces rozwoju gatunku. „Nierealna lalka” Łukasza Skwary doskonale wpisuje się w tę konstelację. Natomiast trzeci to eksperymenty z formą samej lalki, przedmiotu animacji bezpośredniej, otwierające drogę do badania wzajemnych relacji między aktorem i animantem. W tę stronę zmierza propozycja Małgorzaty Tarasewicz-Wosik „Postlalka”. Ostateczne efekty zobaczymy pod koniec roku, podczas publicznej prezentacji nagrodzonych prac - zaznaczył.

Karolina Gregorczyk z działu marketingu Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” wyjaśnia, że każdy z laureatów otrzyma nagrody pieniężne w wysokości 1 tys. euro, a także weźmie udział w rezydenturze artystycznej w Kielcach, podczas której zrealizuje swój nagrodzony projekt. Teatr „Kubuś” zapewni rezydentom nieodpłatne noclegi i wyżywienie, a także pracownie i materiały niezbędne do realizacji projektu oraz pomoc wykwalifikowanych pracowników i konsultantów - scenografów, konstruktorów, aktorów i reżyserów.

- Każdy otrzyma innego konsultanta, który indywidualnie podejdzie do jego projektu. Następnie ten koncept zostanie zrealizowany. Mogą go stworzyć u nas w teatrze lub w Instytucie Dizajnu, ale też mogą go realizować u siebie w pracowniach, jeśli mają taką możliwość. A potem, na początku grudnia odbędzie się prezentacja w czasie finału Animatusa. Ten pokaz najprawdopodobniej zostanie sfilmowany i pokazany online dla publiczności - dodaje.

Konkurs Animatus odbył się już po raz trzeci. Jego ideą jest poszukiwanie rozwiązań plastycznych dla teatru, czerpiących z różnych dziedzin sztuki. Przedsięwzięcie ma na celu umożliwienie twórcom takich poszukiwań, w których tradycyjne środki artystycznego wyrazu mogą iść w parze z wykorzystaniem nowych technologii i nieoczywistych motywów czy materiałów, a tym samym - poszerzanie przestrzeni teatru lalek o oryginalne techniki i kreacje. Projekt jest realizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Promocji Funduszy Kultury.

Reklama